Magyar kutatók peptidalapú antibiotikummal harcolnak a szuperbacik ellen

A szuperbaktériumokkal vívott küzdelemben a HUN-REN Természettudományi Kutatóközpont (HUN-REN TTK) kutatói egy lehetséges, biztató irányról számoltak be a rangos Nature Communications folyóirat hasábjain megjelent tanulmányukban. Egy új hatásmechanizmusú antibiotikumot állítottak elő, mely a sejtfalat szétroncsolva pusztítja el a baktériumokat.

A kutatók eddig nem tudták igazán megfigyelni, „miként támadnak” a peptidek, a magyaroknak viszont most – transzmissziós, illetve krio-elektronmikroszkóp segítségével – sikerült végigkövetniük, hogyan rendeződnek ezek szupramolekuláris szerkezetekbe a baktériumsejtek felszínén.

A HUN-REN TTK kutatóinak munkája több szempontból is innovációnak számít: egyrészt sikeresen terveztek egy olyan peptidalapú antibiotikumot, amely célzottan a baktériumsejtekhez kötődve, in situ aktiválódik, másrészt nekik sikerült először közvetlen vizuális betekintést nyerni a baktériumölő peptidek működésébe.

___________________________________________________

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) előrejelzése szerint 2050-re a vezető halálok a hagyományos antibiotikumoknak ellenálló mikroorganizmusok miatt kialakuló fertőzés lehet. A WHO első, 2020-as átfogó elemzése szerint a rezisztens baktériumok 2019-ben világszerte 1,27 millió halálesetet okoztak, és ez a szám évről-évre sokszorozódik. Ezért is kerültek a kutatók vizsgálódásainak kereszttüzébe a hagyományos antibiotikumnak ellenálló szuperbaktériumok.

Kép forrása: