Az 1850-ben, Keszthelyen született Schwarz Dávid csak 40 éves korától kezdett a repüléssel foglalkozni. Léghajóját az impregnált ballonszövet helyett fémből akarta felépíteni. 1895-től dolgozott az alumíniumból készült, rácsszerkezetű léghajó megvalósításán. Üzemeit eladva, egész vagyonát feláldozta célja elérése érdekében.
A Schwarz-féle léghajó 47,5 méter hosszú, 13,5 méter átmérőjű, két végén kúpos, henger alakú test volt, amelyet 0,2 mm vastag alumínium lapokkal borított rácsszerkezetű váz alkotott. Térfogata 3605 köbméter volt, a legnagyobb az addig építettek közül. A gondolát alumínium rudakkal mereven hozzáerősítették a léghajó testéhez. A 2 méter átmérőjű légcsavarokat négyhengeres Daimler motor hajtotta.
Az 1896. október 9-én tartott első próbarepülés kudarcba fulladt a rossz minőségű hidrogéntöltet miatt. A feltaláló a megfeszített munka és a sorozatos balsikerek következtében testileg-lelkileg összeomlott és 1897 januárjában meghalt. Özvegye a léghajó terveit eladta Zeppelin Ferdinándnak, aki Schwarz elgondolásait figyelembe véve alkotta meg a róla elnevezett (Zeppelin) léghajó típust.
Az első Zeppelin-léghajók a 20. század elején épültek, utasszállításra és katonai célokra egyaránt használták.
Források:
https://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/schwarz_david_szuletesnapja__1850__
https://hu.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_(l%C3%A9ghaj%C3%B3)
Kép forrása:
https://pestisracok.hu/170-eve-szuletett-schwarz-david-a-leghajo-magyar-feltalaloja/