Interjú Órás Tamással, a Muzgo szerkesztőségének tagjával
Milyen céllal jött létre, és mióta, milyen formában működik a Muzgo?
Az online múzeumi magazin 2012. február 1-je óta, blog formában működik. Legfontosabb céljaink: a múzeumi szakma törekvéseinek, a múzeumi élet történéseinek megismertetése a nagyközönséggel, a hírek, események nyomon követése, és mindezek alapján egy virtuális tudástár létrehozása. Fontos célunk továbbá az olvasókból egy, a téma iránt érdeklődő közösség összekovácsolása.
Az alakulás óta eltelt egy esztendőben milyen sikereket értek el?
2012 szeptemberében a HVG Goldenblog versenyén a szakmai zsűri döntése alapján 5. helyezést értünk el a kult-szórakozás kategóriában. Ez év február 4-én a FUGA rádió interjút készített velünk, amely az internetes archívumban megtalálható. 2013 februárjában az ELTE innovációs versenyén a hallgatók kategóriájában harmadik díjat nyertünk. A múzeumi szakma is ismer és elismer bennünket. Itt szeretném megadni az internetes elérhetőségünket: http://www.muzgo.blog.hu
Számunkra a legnagyobb siker, hogy látogatószámunk és olvasottságunk dinamikusan növekszik. Az eltelt egy év során magazinunk több tízezres nagyságrendű látogatószámmal és március 6-án 729 Facebook követővel rendelkezik.
Mi késztette a csapatot a Muzgo életre hívására? Látnak valamilyen gondot a múzeumi területen?
A XXI. századi muzeális intézmények legfontosabb problémái: a látogatószám csökkenése, a forráshiány, az idejétmúlt arculat és kommunikáció, a környezeti változások figyelmen kívül hagyása. A felvetett problémákat értelemszerűen az egyes intézményeknek kell megoldaniuk. A Muzgo sajtófigyeléssel, előre mutató külföldi példák bemutatásával, valamint a közönség számára fiatalos, érdekes, dinamikus múzeumi képet festve, közvetve segíti a múzeumi szektor megítélésének javulását.
Milyen megoldást találtak ki a múzeumok és a nagyközönség kapcsolatának javítására?
A Muzgo blog formátumban, állandó rovatokkal, könnyed hangvétellel – ugyanakkor tudományos igényességgel – teremt párbeszédet az olvasó és a múzeumok között. Rovatainkban híreket, kiállítás ajánlókat és elemzéseket, egyéb múzeumi témákat, cikksorozatokat közlünk. A netes trendeket szem előtt tartva igyekszünk valamennyi ismert web 2.0-es szolgáltatást kihasználni (Facebook, Twitter, YouTube stb.). Készítettünk videó interjúkat, terveink között szerepelnek további videós megoldások. A könnyen fogyasztható tudást célozza az általunk készített múzeumtörténeti timeline, melynek bővítése szintén folyamatban van.
Milyen üzleti modellben működtetik az online múzeumi magazint?
A Muzgo non-profit vállalkozás. Az általunk képviselt értékek lehetővé teszik, hogy aktív foundraising tevékenységet folytassunk. Az adománygyűjtés egyelőre főként pályázati részvételben és a múzeumokkal való együttműködésben nyilvánul meg (például a múzeumoktól kapunk az olvasóink számára felajánlott belépőjegyeket).
Milyen technikai megoldás, támogatás áll a magazin mögött?
A Muzgo a blog.hu szolgáltatón keresztül működik, amelynek a felülete eddig alkalmasnak bizonyult céljaink megvalósításához: olvasóink számára könnyen elérhető, átlátható, és itt a web 2.0-es szolgáltatásokat is kihasználhatjuk. A másik pillér a Facebook oldalunk, ahol a látogatóinkat tudjuk aktivizálni, közvetlen kommunikációt folytatva velük.
Figyelnek a marketing szempontokra is?
Célunk a tudatos márkaépítés. Folyamatos kapcsolatban állunk az ország múzeumainak sajtóosztályaival, jelen vagyunk a különböző rendezvényeken. Az elmúlt évben készítettünk kiállítást az ELTE BTK-n megrendezett „Kádár 100” konferenciához kapcsolódva, tárlatot vezettünk a Petőfi Irodalmi Múzeum felkérésére – ezek az erőfeszítések hozzájárultak ahhoz, hogy a potenciális olvasókhoz közelebb juthassunk, megismertessük velük a Muzgot.
Vannak versenytársaik a területen?
Közvetlen versenytársaink a múzeumokkal foglalkozó weboldalak és blogok: a museum.hu, a magyarmuzeumok.hu, a MúzeumCafé (ez utóbbi egy offline kiadvány). Már kapcsolatba léptünk a Campusonline szerkesztőségével, a blogokról cikksorozat készült, a MúzeumCafé-ban pedig közlik a hirdetésünket. Úgy próbálunk meg a konkurenciával versenyezni, hogy csak azokon a területeken kínálunk alternatívát, ahol újat tudunk mondani. Legfontosabb, hogy olyan tartalomtípusokkal indultunk el, amelyeket a konkurencia nem kínál. A piaci rést felfedezve olyan versenyelőnyre tettünk szert, amelynek köszönhetően egyedülálló tartalmat nyújthatunk.
Milyen terveik vannak az elkövetkező évekre?
Szeretnénk, ha az olvasottságunk tovább nőne és a magazin meghatározó véleményformáló termékké válna. Ennek érdekében a következő 5 éven belül szeretnénk a blog formátumból önálló weboldallá fejlődni, valamint az offline sajtóban is megjelenni. Nyitni akarunk a külföldiek felé is, a közeljövőben angol nyelvű cikkeket is megjelentetünk.
Kik dolgoznak az online szerkesztőségben?
A Muzgo szerkesztő csapata olyan bölcsészet- és társadalomtudományos érdeklődésű (muzeológia, néprajz, művészettörténet, gazdálkodás és menedzsment szakos) hallgatókból áll, akik a szakmai háttértudás mellett a legkülönfélébb kompetenciákkal rendelkeznek – például a kommunikációs, kereskedelmi és marketing ismeretek területén.
A szerkesztőség tagjai: Bódai Dalma, Huhák Heléna, Légrády Eszter, Lukács Fanni, Órás Tamás, Öhler Katalin, Világhy Gergely, Villangó-Török Ivett.
Az interjút készítette: Tószegi Zsuzsanna